ကိုဗစ္ ကို ေၾကာက္စရာ မလိုတဲ့ ဖိုးတေခတ္ ရဲ႕ ေမြးေန႔ပြဲ စည္းကား သိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပ

ကိုဗစ္ ကို ေၾကာက္စရာ မလိုတဲ့ ဖိုးတေခတ္ ရဲ႕ ေမြးေန႔ပြဲ စည္းကား သိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပ

မေန႔ (၅-၆-၂၀၂၀)က ဘားအံၿမိဳ႕နယ္ ႐ိုးမဟာ (မာနာကႂကြယ္) ႐ြာမွာ ဖိုးတေခတ္ ရဲ႕ ေမြးေန႔ပြဲကို စည္ကား သိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ ကိုဗစ္ကပ္ေရာဂါ အေျခအေနေၾကာင့္ ခြၽင္းခ်က္တခ်ိဳ႕မွ အပ လူ (၅) ဦးထက္ ပိုၿပီး မစုေဝးရဆိုတဲ့ အမိန႔္က ဇြန္လ (၁၅) ရက္ေန႔အထိ အက်ဳံး ဝင္ဆဲပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ယုံၾကည္မႈကို အျပစ္ဆိုစရာ မရွိေပမယ့္ လူမ်ားမ်ား စုရင္ ကူးစက္ တတ္တဲ့ ေရာဂါ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ဒီလိုမ်ိဳး လူစုလူေဝး လုပ္ၿပီး ႏွာေခါင္းစည္း မတပ္ဘဲ ပြဲလုပ္ေနၾကတာဟာ အလြန္ စိုးရိမ္စရာ ေကာင္းတဲ့ အေျခအေနပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေဒသအာဏာပိုင္မ်ားအေနနဲ႔လည္း ထုတ္ျပန္ ထားတဲ့ အမိန႔္ေတြ ကို ေဒသခံ ျပည္သူေတြ လိုက္နာေစဖို႔အတြက္ အသိပညာေပးတာေတြ ျပဳလုပ္သင့္ပါတယ္။ ေျပာသာ ေျပာရတာပါ ဖိုးတေခတ္ေနတဲ့ ႐ြာက အရင္ထဲက အစိုးရရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ မရွိတဲ့ ပုံစံမ်ိဳး ျဖစ္ေန တာပါ။ ဘာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အခုလိုမ်ိဳး ကပ္ေရာဂါ ကာလမွာ အားလုံး ဆင္ဆင္ျခင္ျခင္ေနၾကဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဖိုးတေခတ္ေနတဲ့ ႐ြာအေၾကာင္းကို ေအာက္မွာ ေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္-

ေခတ္ေဟာင္းမွာ က်န္ခဲ့တဲ့ ဖိုးတေခတ္ရဲ႕ ကရင္ အမ်ိဳးသား ႐ြာကေလး

႐ြာထဲကို ဝင္လိုက္တာနဲ႔ ေျမနီလမ္းကေလး ႏွစ္ဘက္ စလုံးမွာ ပ်ဥ္ေထာင္ကာ ပ်ဥ္ခင္း နဲ႔ ေဆာက္ လုပ္ထားတဲ့ အိမ္ေတြနဲ႔ အတူ ကရင္႐ိုးရာဓေလ့ တခုျဖစ္တဲ့ ကရင္ဘာသာနဲ႔ “ထမုဒ္” လို႔ ေခၚတဲ့ ဝါးလုံးရွည္ တလုံး ေပၚမွာ ကရင္အမ်ိဳးသား အလံနဲ႔ အက်ႌကို ခ်ိတ္ဆြဲထားတဲ့ နတ္စင္ေလးေတြကိုပါ ေတြ႕ျမင္ရပါတယ္။ အဲဒါ ကေတာ့ ကရင္ျပည္နယ္က “ကရင္ အမ်ိဳးသား႐ြာ” ျဖစ္ၿပီး ဘားအံ ခ႐ိုင္ ဂ်ိဳင္းၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာ ရွိတာပါ။

အနီးအနား ေက်း႐ြာမွာရွိတဲ့ လူေတြကေတာ့ “ဖိုးတေခတ္” ႐ြာလို႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။ ႐ြာတည္ ေထာင္ဖို႔ နယ္ေျမကို ယခင္ စစ္အစိုးရ လက္ထက္က ဘားအံၿမိဳ႕ ျပည္နယ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ေကာင္စီ ဥကၠ႒ေဟာင္း ဦးခင္ၾကဴးက ေပးခဲ့တာ ျဖစ္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။

႐ြာမွာေနထိုင္ၾကတဲ့ ႐ြာသူ႐ြာသားေတြဟာ အဲဒီလိုမ်ိဳး ႐ိုးရာနတ္စင္ကို အိမ္တိုင္းမွာ လုပ္ထားၾကၿပီး လျပည့္၊ လကြယ္ ေရာက္တိုင္း ဆြမ္းကပ္၊ အေမႊးနံ႔သာေတြနဲ႔ ပူေဇာ္ေလ့ရွိတယ္လို႔ အသက္ ၄၈ ႏွစ္ အ႐ြယ္ အဲဒီ႐ြာသား ဦးေမာင္ဒါးက ေျပာပါတယ္။

႐ြာမွာ အိမ္ေျခ ၉၀၊ လူဦးေရ ၄၀၀ ေက်ာ္ေနထိုင္ၿပီး အသက္ ၃၈ ႏွစ္အ႐ြယ္ ကရင္ အမ်ိဳးသားတဦးရဲ႕ ထိန္းခ်ဳပ္မႈ ေအာက္မွာ ေနထိုင္ေနၾကတာ ျဖစ္တယ္လို႔ သူက ဆိုပါတယ္။ သူ႔ကို ႐ြာသားေတြက ကရင္ကိုယ္ေတာ္ေလးလို႔ ေခၚၾကသလို တခ်ိဳ႕က ကရင္စကားနဲ႔ “ဖုႀကိဳက္” ျမန္မာလို “အဘိုး” လို႔ ေခၚၾကပါတယ္။ အဘိုးကို ႐ြာေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ သေဘာပါပဲ။

“အဘိုးကို တခ်ိဳ႕က မိစၱာလား၊ ဒိဌိလားဆိုၿပီး အစက ေျပာၾကတယ္။ အရင္က ႐ြာ သာေရးနာေရးအတြက္ အလႉခံထြက္ရင္ လူေတြ မထည့္ၾကဘူး၊ အခုေတာ့ နည္းနည္း ေတာ္လာၿပီ” လို႔ ဦးေမာင္ဒါးက ေျပာပါတယ္။ ႐ြာသား အမ်ားစုက ဗုဒၶဘာသာကို ယုံၾကည္ကိုးကြယ္ လာၾကေပမယ့္ အရင္က နတ္ကိုးကြယ္ခဲ့တဲ့ ဓေလ့ေတြလည္း က်န္ရွိေနတုန္းပဲလို႔ သိရပါတယ္။

႐ြာကို သတ္သတ္လြတ္ နယ္ေျမအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားၿပီး ေစတီ တခ်ိဳ႕တည္းထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီမွာေနထိုင္ၾကတဲ့ လူေတြ အားလုံးဟာ သတ္သတ္လြတ္စားၿပီး ကရင္႐ိုးရာ ဝတ္စုံ ဝတ္ဆင္ၾကတဲ့အျပင္ ဆံပင္ေတြကိုလည္း အရွည္ ထားၾကရတယ္လို႔ အသက္ ၄၀ အ႐ြယ္ ႐ြာသူ အမ်ိဳးသမီးတဦးက ရွင္းျပပါတယ္။

“ဒီမွာ သတ္သတ္လြတ္ မစားတဲ့လူ မရွိဘူး၊ အဘိုးကို ကိုယ့္ရဲ႕ ဆရာသမား တေယာက္လိုပဲ၊ သူ႔စကားကို အားလုံးနား ေထာင္ၾကတယ္၊ သူ႔ ေမြးေန႔ ေရာက္ရင္လည္း အဘိုးက ဘုန္းႀကီးေတြကို ဖိတ္၊ ဆြမ္းကပ္ အလႉေတြ လုပ္ပါတယ္” လို႔ သူက ဆိုပါတယ္။

အဘိုးနဲ႔ ေတြ႕ဆုံခြင့္ရႏိုင္မလားလို႔ ေမးျမန္ၾကည့္ေတာ့ ေလာေလာဆယ္ ႐ြာမွာမရွိဘူး ေကာ့ကရိတ္ၿမိဳ႕နယ္ကို ခရီး လြန္ေနတဲ့ အေၾကာင္း ဦးေမာင္ဒါးက ရွင္းျပပါတယ္။ ႐ြာသူ႐ြာသားတခ်ိဳ႕လည္း အဘိုးနဲ႔ အတူ လိုက္ပါသြားတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

႐ြာသားေတြက အဘိုးကို ေတြ႕ခ်င္ရင္ေတာ့ သူတို႔မွာ ဓာတ္ပုံ ႐ိုက္ထားတာ ရွိတဲ့ အေၾကာင္း၊ ပလတ္စတစ္ ေလာင္းထားတဲ့ ပုံေတြကို ျပသၿပီး ႐ြာထဲက ထမင္းစားေဆာင္၊ ရက္ကန္းရက္တဲ့ေနရာ ေတြကိုပါ လိုက္လံျပသ ခဲ့ပါေသးတယ္။

ထမင္းစားတဲ့ အေဆာင္ကို ေရာက္သြားတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ အဘိုးနဲ႔ ကရင္ အမ်ိဳးသား အစည္းအ႐ုံး (KNU) တပ္မဟာ ၇ ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္း တဦးျဖစ္တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ထိန္ေမာင္နဲ႔အတူ တြဲ႐ိုက္ထားတဲ့ ပုံေတြကိုပါ ေတြ႕ရပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ အဘိုးနဲ႔ အတူ ယခင္ စစ္အစိုးရ ေခါင္းေဆာင္ ဦးခင္ၾကဴးနဲ႔လည္း အမွတ္ တရ တြဲ႐ိုက္ထားတဲ့ ဓာတ္ပုံကိုလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။ ႐ြာမွာရွိတဲ့ လူငယ္အမ်ားစုကေတာ့ စားဝတ္ေနေရးအတြက္ ထိုင္းႏိုင္ငံကို သြားေရာက္ အလုပ္ လုပ္ကိုင္ၾကၿပီး ရသမွ် ေငြေတြ ကို ရန္ပုံေငြ စနစ္နဲ႔ အသုံးျပဳၾကတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

႐ြာဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အတြက္ အစိုးရမဟုတ္တဲ့ အဖြဲ႕ အစည္း (NGO) တခ်ိဳ႕က ကမ္းလွမ္းခဲ့ဖူးေပမယ့္ အခက္အခဲ တခ်ိဳ႕ရင္ဆိုင္ခဲ့ရ တဲ့အေၾကာင္း အဲဒီ႐ြာကို သြားေရာက္ ေလ့လာခဲ့ဖူးတဲ့ ကရင္တိုင္းရင္းသား ကိုရွားေဖာင္အြာက ေျပာျပပါတယ္။

“သူတို႔႐ြာက လူေတြကို ပညာေပးလုပ္ငန္းေတြ သင္တန္းေပးခ်င္တယ္ ေပးလို႔မရဘူး၊ ၿမိဳ႕ကိုသြားမယ္ဆိုရင္ မလႊတ္ဘူး၊ ဆရာျဖစ္ သင္တန္း ဘားအံမွာ သြားထားေပးမွာေပါ့၊ ကေလးမ ႏွစ္ေယာက္ကို၊ ဒါေပမယ့္ မရဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ဘားအံမွာ ရက္ကန္း သင္တန္းေက်ာင္းရွိတယ္။ ႐ြာကလူ ၅ ေယာက္ေလာက္ က်ေနာ္တို႔အားလုံး အကုန္က်ခံ ပို႔ေပးမယ္ေျပာတယ္ မရဘူး။ သင္ခ်င္ရင္ ဆရာမေခၚလာခဲ့၊ ႐ြာမွာ လာသင္လို႔ ေျပာတယ္” လို႔ သူက ဆိုပါတယ္။

႐ြာမွာရွိတဲ့ လူေတြအားလုံးက သူတို႔ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္စကားကို နားေထာင္ၾကတဲ့ အျပင္ တျခားၿမိဳ႕နယ္မွာ ေနတဲ့ ႐ြာသားေတြလည္း နားေထာင္ၾကတယ္လို႔ ကိုရွားေဖာင္းအြာက ဆက္ေျပာျပပါတယ္။

“အဲဒီ႐ြာမွာ ရွိေနတဲ့လူတင္ မဟုတ္ဘူး၊ အျပင္မွာ ျပန႔္က်ဲေနတဲ့ ႐ြာတိုင္း႐ြာတိုင္းမွာ သူ႔လူေတြရွိတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ပြဲေတာ္ရက္၊ သူ႔ရဲ႕ ေမြးေန႔၊ သူတို႔ ေျပာတာကေတာ့ ထမုဒ္ ထိုးတယ္ေခၚတယ္၊ အဲဒီပြဲေတာ္ရက္ ေရာက္ၿပီးဆိုရင္ ႐ြာေတြ ႐ြာေတြက သူ႔ရဲ႕လူေတြ အကုန္လုံး သြားၿပီးေတာ့ ပါဝင္ၾကတယ္” လို႔ သူက ဆိုပါတယ္။

႐ြာမွာ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဦးစားေပးမႈ မရွိဘဲ ကိုယ္ထူကိုယ္ထ စာသင္ေက်ာင္း ဆိုင္းဘုတ္ႀကီးသာ စိုက္ထူထားၿပီး စာသင္ေက်ာင္း မရွိဘူးလို႔ သိရပါတယ္။

“စာသင္ေက်ာင္း မရွိဘူး၊ ရွိတဲ့ စာသင္ေက်ာင္းဟာလည္း အျဖစ္သေဘာေလာက္ပဲ လုပ္ထား ၾကတယ္။ ကေလးေတြမွာ ဗလာ စာအုပ္ေတာင္ မရွိဘူး။ ကေလးေတြ စာသင္တာ ကတ္ထူစကၠဴေတြနဲ႔ စာေတြ သင္ေနၾကတယ္။ မုန႔္ဖာေတြ အေပၚမွာ စာေတြ ေရးေနၾကတယ္။ ပညာေရးကို ဦးစားမေပးတာ” လို႔ ကိုရွားေဖာင္အြာက ဆိုပါတယ္။

ဒီလို ျဖစ္ပ်က္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ တခုအားသာခ်က္ ရွိႏိုင္သလို အားနည္းခ်က္လည္း ရွိတယ္ လို႔ သူ႔ရဲ႕ အျမင္ကို ဆက္ေျပာပါတယ္။

ကိုရွားေဖာင္အြာက “အားသာခ်က္ကို ေျပာၾကည့္ရမယ္ဆိုရင္ သူတို႔က ရွင္းရွင္း လင္းလင္း ေနခ်င္တယ္၊ သူမ်ားေတြနဲ႔ မပတ္သက္ခ်င္ဘူး။ ေနာက္တခုက ႐ိုးရာ တခုလို ထိန္းသိမ္းခ်င္တယ္၊ တျခား႐ိုးရာ ထိန္းသိမ္းတာ ဘာညာေတာ့ မသိဘူး၊ ႐ိုးရာဝတ္စုံ ထိန္းသိမ္းတာေတာ့ ေတာ္တယ္။ က်န္တာ ဘာမွ ထူးထူးျခားျခား မရွိပါဘူး” လို႔ ဆိုပါတယ္။

သူ႔အေနနဲ႔ေတာ့ အဲဒီ႐ြာက လူေတြကို ပညာတတ္ ေစခ်င္တယ္၊ အဲဒီ လူေတြ တကယ္ လို႔မ်ား ပညာတတ္ခဲ့ရင္ တမ်ိဳးတဖုံ ေျပာင္းလဲ သြားႏိုင္တယ္ လို႔ ကိုရွားေဖာင္အြာက သူ႔ဆႏၵကို ေျပာျပတယ္။

“အဓိက အဲဒီမွာ ရွိတဲ့ ကရင္ေတြက ပညာအားနည္းတယ္၊ လုံးဝကို အေျခအေနဆိုးတယ္။ ေက်ာင္းမရွိတာထက္ ပညာေရးကို အားေပးမယ့္သူမရွိဘူး။ က်ေနာ္ စကား တီးေခါက္ဖူးတယ္ သူတို႔ရဲ႕ အျမင္ထဲမွာ ပညာေရးဆိုတာ ေခတ္မရွိေတာ့ဘူး၊ ပညာမရွိလည္း ထမင္းစားရတယ္ ဆိုတဲ့ အသိနဲ႔ သူတို႔ေတြမွာ အဲဒါေတြ ဝင္ေနတယ္” လို႔ ကိုရွားေဖာင္အြာက ဆိုပါတယ္

crd : blacker

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

13 + 4 =